Hi, ik ben sanne!

Student communicatie & Multimedia design

Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn voortgangspagina! Voordat je verder scrollt wil ik mijzelf graag even voorstellen.

Wie ben ik? Ik ben Sanne, een 24 jarige student aan Avans Hogeschool in Den Bosch. Van jongs af aan was ik al bezig met creatief bezig zijn op verschillende vlakken en hier is dus ook mijn liefde voor vormgeving, typografie en fotografie ontstaan.  En sinds die tijd ben ik mijzelf aan het ontwikkelen binnen dit vakgebied. 

Ben je benieuwd naar mijn afstudeerproject bij Vindkracht13? Neem dan snel een kijkje op deze pagina!

Afstudeeropdracht

Verschillende fases

____

Tijdens het afstuderen ben ik bezig met het realiseren van een ontwerpresultaat. Dit ontwerpresultaat kan worden opgedeeld in vier categoriën van producten. Al deze producten presenteer ik uiteindelijk tezamen als professioneel afgewerkt ontwerpresultaat.

01.
Probleemverkenning

Meer informatie ›

l
02.
Exploratie 

Meer informatie ›

Z
03.
Proof of Concept

Meer informatie ›

04.
Testen

Meer informatie ›

Afstudeeropdracht

projectplan

____

Tijdens mijn afstudeer opdracht bij Vindkracht13, ga ik mij bezig houden met de perfecte startmotor voor nieuwe medewerkers bij Vindkracht13. Met als doel dat de toekomstige nieuwe medewerkers de introductie krijgen die ze nodig hebben om snel te kunnen bijdragen aan de doelstelling van Vindkracht13 , waarbij ze op een leuke manier voldoende worden geïnformeerd en worden verrast en dat ze als gevolg hiervan interne promoters worden.

Het proces

probleemverkenning

____
Ontwerpbenaderingen
Verantwoording ontwerpbenaderingen

Tijdens het afstuderen laat ik zien  dat ik op een gedegen manier tot resultaten weet te komen, het probleem met enige diepgang weet te exploreren, en op een goede manier gebruikers of stakeholders weet te betrekken bij het komen tot een proof of concept. Hierbij maak ik gebruik van (onderdelen van) ontwerpbenaderingen die tegenwoordig in het vakgebied gehanteerd worden.

Experience design & True experience design

De belangrijkste/hoofd ontwerpbenadering waar ik gebruik van ga maken is experience design. Verder is er ook nog True Experience Design, deze ontwerpbenadering ligt dichtbij ‘gewone’ experience design maar gaat nog net iets dieper in op de waarden en behoeften van de doelgroep en komt voort uit het DNA van de organisatie.

 Dit zijn passende ontwerpbenaderingen voor de interne startmotor omdat Vindkracht13 geloofd dat tevredenheid zorgt voor positieve aandacht. Daarnaast ook vanwege het feit dat deze benaderingen zijn gebaseerd op de behoeften, gevoelens, contexten en mindsets van de doelgroep om ervaringen te ontwerpen die op hen gericht zijn.

Op het moment dat een (nieuwe) medewerker dusdanig tevreden is en hij of zij goed gefaciliteerd wordt in zijn/haar persoonlijke doelen en persoonlijke groei, zijn ze eerder geneigd om positieve berichten over de wergever/het merk naar buiten te brengen. Dit zorgt uiteindelijk voor betere zichtbaarheid, een ‘true story’ en is dit de basis van een goede en realistische kernwaarde doorvertaling, zowel online als offline.

Daarnaast zullen veel van de onderzoeksmethodes die ik ga gebruiken ook passend zijn voor Experience Design, zoals enquêtes, literatuuronderzoek en desirability testing van het concept.

User centered design

Naast experience design komen ook aspecten van User centered design  terug in mijn project. Voor mij is naast de mening van de doelgroep over het ontwerpresultaat, het testen bij deze doelgroep ook enorm belangrijk. Door deze keuze zullen er uiteindelijk op bepaalde punten in mijn project aspecten en methoden te zien zijn die relevant zijn voor user centered design.

Ontwerpbenaderingen
Inventarisatie | onboarding processen

Tijdens mijn onderzoek naar welke ontwerpbenaderingen ik zou gaan toepassen, heb ik een inventarisatie gemaakt van een aantal merken en hun employee onboarding. Hierin heb ik gekeken naar wat ze belangrijk vinden, wat hun onboarding uniek maakt en welke ontwerpbenaderingen hier in terug te vinden zijn.

1. Rituals

Rituals neemt jaarlijks zo’n 3.000 nieuwe medewerkers aan. Om een ​​zorgzame bedrijfscultuur in stand te houden, ontwikkelden zij een applicant journey. Hierbij stellen ze zichzelf de vraag: “Hoe zou het eruit zien als we nieuwe medewerkers als onze beste klanten zouden beschouwen?”

Op basis van hun kernwaarden en beloften routines omzetten in rituelen  

pasten ze het gehele onboardingproces van Rituals aan. Hun missie is nu volledig geïntegreerd in de onboarding en betrokkenheid van medewerkers, en ze zien medewerkers echt als individuen, niet als nummers.

Hoe ziet het eruit voor nieuwe medewerkers bij rituals? Als welkomstgeschenk krijgen ze twee geschenken: één voor zichzelf en één om weg te geven. Daarnaast wordt elk bijzonder moment voor een medewerker, zoals een verjaardag, verhuizing of geboorte, gevierd met een cadeau, persoonlijk kaartje of wat extra aandacht.

Om deze reden is het belangrijkste onderdeel van het onboardingproces van Rituals dit: Behandel je medewerkers als je beste klanten. Alleen zo kunnen we een werkomgeving creëren waar mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.

2. Booking.com

Booking.com wil de menselijke kant van HR combineren met de kracht van data. het is hun doel om in de onboarding de kernwaarden van het bedrijf over te brengen op de nieuwe medewerkers.

Net als bij klanten, wil booking.com nieuwe medewerkers de meest comfortabele, probleemloze ervaring bieden die mogelijk is. Daarom heeft het bedrijf een onboarding- BOX ontwikkeld: The booking onboarding experience. Het bevat een pre-boarding website voor nieuwe medewerkers, evenals tien onboarding-teams die volledig zijn gericht op het bieden van de beste BOX aan nieuwe medewerkers. 

In een onboarding-programma van acht weken worden nieuwe medewerkers in gelijkwaardige teams getraind. Om het succes van deze onboarding-aanpak te meten, heeft Booking.com duidelijke KPI’s opgesteld, specifiek gericht op nieuwe medewerkers.

Resultaten worden bijgehouden via een live dashboard. Als er iets misgaat, graven ze dieper in de data en kunnen ze precies achterhalen waar het in het proces is misgegaan. Het traject wordt dan ook continu aangepast voor een nog betere match, zodat iedereen zich op de juiste plek voelt.

Bron: van Zelderen, E. (2017, 13 december). HR & onboarding: zo pakken Booking.com & Rituals dat aan. Frankwatching. Geraadpleegd op 7 september 2022, van https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/13/hr-onboarding-zo-pakken-booking-com-rituals-dat-aan/

3. PepsiCo

In 2017 is PepsiCo gestart met het implementeren van de pre- & onboarding app. De reden hiervan was dat hiervoor nieuwe medewerkers geen consistente informatie over hun nieuwe functie, verantwoordelijkheden, hoe doelen te bereiken en hoe het bedrijf werkt. Met het implementeren van de app wilde ze een geweldige ervaring creëren voor iedere nieuwe medewerker door dezelfde informatie en waarden te delen.

De app heeft twee fasen binnen de employee journey.:

– Het HR-team mailt de nieuwe medewerker een link om de mobiele app te downloaden. Deze app slaat iemands werk en gegevens op terwijl ze door de onboardingomgeving gaan. Gemiddeld besteden de gebruikers/nieuwe medewerkers 9,25 uur aan de pre-boarding voor hun eerste werkdag.

– Door in de app gebruik te maken van video’s, quizzen en verschillende andere interactieve content, wordt de voortang bijgehouden en gemeten, zodat ze niet achterblijven. Het programma in de app zorgt er ook voor dat nieuwe medewerkers achter hun bureau vandaan komen en bijvoorbeeld interactie zoeken met collega’s.

Het gehele onboarding proces bij PepsiCo duurt ongeveer vier weken.

Bron: The PepsiCo onboarding experience. (z.d.). Appical. Geraadpleegd op 19 september 2022, 

van https://appical.be/cases/pepsico/

4. Ogilvy

David Ogilvy richtte Ogilvy and Mather op in 1948. Het is een van ‘s werelds toonaangevende reclame- en marketingbureaus. Tot op heden hebben zij 10.000 medewerkers in 83 landen en 132 kantoren. 

Zij hebben een welkomstpakket voor medewerkers dat volgens een aantal bronnen het geweldigste welkomstpakket is dat ze ooit hebben gezien. De creatievelingen binnen Ogilvy noemen het welkomstpakket voor nieuwe medewerkers de ‘inductionbox’. De box bevat veel papier – brochures, kaarten, kantoorplannen en welkomstbrieven. 

De inspiratie van de box komt van David Ogilvy’s beroemde “eight habits of highly creative communities”.

Het meest geheime in deze doos is een rood boek geschreven door David Ogilvy. Dit boek is in geen enkele winkel verkrijgbaar. Je kunt kunt het dus alleen krijgen als je een werknemer van dit bedrijf bent. 

Vanaf de eerste werkdag wordt dit boek het handboek van elke medewerker. Ze vinden er alle nodige informatie over het bedrijf, zijn geschiedenis, hun missie, hun visie en waarden. Ze gebruiken deze methode om loyaliteit op te bouwen.

Wat was de inspiratie achter de Inductionbox?

De box geeft weer wie ze zijn en waar het bedrijf voor staat. Ze willen dat hun nieuwe medewerkers het gevoel hebben dat ze daar op hun plek zijn. En deze nieuwe werknemerskit doet het veel beter dan alleen maar “Welkom bij het bureau” te zeggen.

Hoe hebben de ideeën van David Ogilvy het ontwerp van de box beïnvloed?

Ze nemen kandidaten aan met behulp van de “Ogilvy Way”, die is gebaseerd op Ogilvy’s 8 creatieve gewoonten (nieuwsgierigheid, openhartigheid, moed, idealisme, speelsheid, vrijgevochtenheid, volharding en intuïtie) en The Eternal Pursuit of Unhappiness. In dienst worden genomen door Ogilvy betekent dat er iets geweldigs in je zit.

Hoe reageerden nieuwe medewerkers?

De respons die ze kregen van hun nieuwe medewerkers is meer dan ze hadden verwacht. Het welkomstpakket voor de nieuwe werknemer bevestigt alles: hun culturen, hun waarden en hun verwachtingen. Bovendien vinden ze het geweldig om de gezichten van de nieuwe medewerkers te zien oplichten als ze de box ontvangen.

Bron: Author, G. (2021, 4 november). 6 Awesome Employee Onboarding Examples. Blog. Geraadpleegd op 19 september 2022, van https://www.talentlyft.com/en/blog/article/347/6-awesome-employee-onboarding-examples

Conclusie
Ontwerpbenaderingen
Literatuur onderzoek

Naast de inventarisatie, heb ik ook literatuur onderzoek gedaan naar de ontwerpbenaderingen. Dit om nog beter te begrijpen hoe mijn gekozen ontwerpbenaderingen het beste kunnen worden toegepast bij een employee onboarding.

Buzz report | bron 1

Buzz report | bron 2
Buzz report | bron 3
Buzz report | bron 4
Conclusie
Hedendaagse trends
Verantwoording trends

Tijdens het afstuderen verdiep ik mij in de ontwikkelingen in het vakgebied, waarvan ik kansen en mogelijkheden onderzoek voor mijn project. 

Storytelling

Deze trend is een krachtig hulpmiddel om de medewerker betrokken te houden en hem/haar te prikkelen om informatie beter vast te houden. Storytelling heeft de kracht om ons te boeien en aan te trekken. Het toepassen van storytelling tijdens het proces van de startmotor voor nieuwe medewerkers bij Vindkracht13 zou een belangrijke rol kunnen spelen omdat het helpt om de aandacht van medewerkers te trekken. Het heeft een positief effect in de onboarding en verbetert zo de medewerkersbetrokkenheid.

Daarnaast zorgt storytelling niet alleen voor een betekenisvolle verbinding tussen de medewerker en het bedrijf, maar maakt dit het hele proces ook onvergetelijk. Dit is een van de oudste en krachtigste vormen van communicatie die mensen jarenlang hebben geprobeerd en getest. We kunnen meer over elkaar leren, meer betrokken raken bij elkaars leven en met elkaar in contact komen door verhalen te delen.

 

Interactie

Een andere trend die dichtbij storytelling en experience design ligt is interactie. Interactie zal veel kunnen toevoegen aan hoe de nieuwe medewerkers de startmotor gaan ervaren. Op dit moment is er bij veel bedrijven een groeiende behoefte om te evolueren naar innovatieve, interactieve en efficiënte manieren van employee onboarding.

Gamification

Bij het toepassen van deze trend worden online en/of offline speltechnieken toegepast in situaties waar dit normaal niet het geval zou zijn. Door gamification elementen in de startmotor te gebruiken, kan ik de ervaring van de nieuwe medewerker verrijken, terwijl ze gedurende het hele programma worden gemotiveerd en verrast. Gamification is een groeiende trend omdat het een manier is om de betrokkenheid te vergroten. Door dus gamification-elementen aan de startmotor toe te voegen, kan Vindkracht13 nieuwe medewerkers de startmotor op een andere manier laten ervaren.

Marketing automation

Aangezien Vindkracht13 deze trend veel gebruikt, is het logisch dat ik deze trend ook ga proberen toe te passen. Door elementen binnen de startmotor te automatiseren, kunnen nieuwe medewerkers sneller en efficiënter aan de slag. Als je er dus voor zorgt dat elke nieuwe medewerker het juiste traject volgt, ontstaat een consistent proces. Verder levert een goede onboarding zowel je nieuwe collega’s als de gehele organisatie voordelen op. En door het elementen binnen de startmotor te automatiseren, maximaliseer je die voordelen.

Personalisatie

Ten eerste is personalisatie een trend waar Vindkracht13 zelf al erg veel mee bezig is in combinatie met marketing automation. Het personaliseren van elementen in de startmotor voor nieuwe medewerkers kan zorgen voor opmerkelijke ervaringen waardoor ze zich meer verbonden, gewaardeerd en betrokken voelen. Dit zou een kans kunnen bieden om creatief te zijn bij het ontwerpen van de startmotor voor nieuwe medewerkers bij Vindkracht13.

Employer branding

Deze trend gaat voornamelijk over het creëren van een aantrekkelijke werkplek en het behouden en betrekken van werknemers, met als uiteindelijke resultaat: een verbetering van het imago van de organisatie. Het gebruik maken van employer branding stelt Vindkracht13 in staat om huidige en nieuwe medewerkers te binden, boeien en betrekken. Dit is een relevante trend omdat Vindkracht13 het enorm belangrijk vindt dat huidige en nieuwe medewerkers uiteindelijk ‘promoter’ worden van het bedrijf.

Hedendaagse trends
Referentie projecten

Tijdens mijn onderzoek naar trends ben ik verschillende referentie projecten gaan opzoeken die een of meerdere van mijn gekozen trends hebben toegepast.

Roche

Bij dit bedrijf komen er maandelijks gemiddeld 150 nieuwe medewerkers in dienst. Deze nieuwe medewerkers worden welkom geheten op ‘ Welcome Day’. 

Wat is Welcome day?

Dit is een dagvullend programma met gezelligheid, netwerken en alles wat nodig is om de nieuwe medewerkers op hun gemak te stellen. Een belangrijk onderdeel van deze dag is het verkrijgen van inzicht in de waardeketen van Roche: Een ingewikkeld proces dat inzichtelijk maakt hoe medicatie, diagnostiek en persoonlijke gezondheidszorg tot stand zijn gekomen. 

Uitdaging:

Een innovatief, interactief en verassend alternatief vinden om inzicht te krijgen in de waardeketen van Roche.

Vodafone&ziggo

VodafoneZiggo verwelkomt per jaar ongeveer 300 tot 500 nieuwe medewerkers. Het is dus een flinke uitdaging om al deze mensen goed en snel in te werken. Wat daarnaast misschien nog wel een grotere uitdaging is, is om ervoor te zorgen dat het hele bedrijf één gevoel uitdraagt en dezelfde waarde deelt. HelloYou, hun onboarding platform, laat zien dat het kan.

Wat is HelloYou?

Dit is een platform dat het mogelijk maakt om zo optimaal mogelijk een onboarding te organiseren. Hier komen Vodafone en Ziggo samen en vormen ze een brand voor nieuwe medewerkers, met één identiteit.

Het doel:

Het verbinden van medewerkers en uiteindelijk het creëren van connection voor de klant. 

Hedendaagse trends
Literatuur onderzoek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Bron 1
Bron 2
bron 3
bron 4
Relevantie
Vindkracht13

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Organisatie omschrijving
kernwaarden
missie en visie
Huidige situatie interne startmotor
Afstudeeropdracht

Tafelppresentatie 1

____

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Het proces

Exploratie

____
Afsudeerproject

planning

____
R

Week 1 | 29 augustus - 2 september

Kennismaken hmet het bedrijf, een begin maken aan het definitieve afstudeervoorstel, bespreking met docent begeleider en onderzoek doen naar het bedrijf.

R

Week 2 | 5 september - 9 september

Verder met het definitieve afstudeervoorstel en zorgen dat hij (voorlopig) af is, verder het bedrijf leren kennen en onderzoek doen.

R

Week 3 | 12 september - 16 september

Definitief afstudeervoorstel bespreken met docent begeleider en Geert, verder met onderzoek doen en eerste experimenten aan de hand van mijn onderzoek.

R

Week 4 | 19 september - 23 september

Verder met onderzoek doen en verschillende experimenten.

[

Week 5 | 26 september - 30 september

Aan de hand van verschillende experimenten de eerste concepten bedenken en eventueel aan de hand van deze concepten verder experimenteren.

[

Week 6 | 3 oktober - 7 oktober

Tafelpresentatie 1 op school, verder met concepten en de feedback nav tafelpresentatie verwerken.

[

Week 7 | 10 oktober - 14 oktober

Verder met de gekregen feedback van de tafelpresentatie verwerken en aan de hand van de feedback gaan itereren. Daarnaast ook een voortgangsgesprek met de docentbegeleider.

[

Week 8 | 17 oktober - 21 oktober

Nieuwe en/of verbeterde concept(en) verder uitwerken en eerste prototypes maken.

Q

Week 9 | 24 oktober - 28 oktober

Mocht je een vraag hebben, stel 'm via whatsapp
Online Optimalisatie Chat
Hi! Stel gerust je vraag. Wij antwoorden zodra we in de gelegenheid zijn.