Hoger in google…

Vindbaar worden en vindbaar blijven zijn essentieel voor ieder bedrijf. De experts van Vindkracht13 helpen jou bij maximaal gevonden te worden op alle platformen. Van Google, LinkedIn en Instagram tot Facebook, overal waar jouw doelgroep zit. Wij optimaliseren de zichtbaarheid en faciliteren kennisborging rondom de online marketingprocessen binnen jouw bedrijf.

13 tips om beter gevonden te worden

Altijd al willen weten hoe je online beter gevonden wordt? Wij delen graag onze kennis. Maar laten we eerlijk zijn; sommige markten zijn dusdanig verzadigd dat de eerste pagina in Google onbereikbaar is zonder betaalde advertenties (Google Ads). Wil je de fijne kneepjes van het vak leren waaronder Google Ads? Probeer dan eens onze Marketing Mentor. Liever direct aan de slag? Scroll dan verder op deze pagina, hier vind je 13 tips om beter gevonden te worden.

TIP 01: Gebruik de juiste zoekwoorden-combinaties.

De gemiddelde zoekterm in Google is door de loop der jaren steeds langer geworden. Dit komt omdat er dagelijks honderden nieuwe webpagina’s geïndexeerd worden. De truc? Specifieke vragen hebben specifieke antwoorden. Gebruik slimme tools om te achterhalen welke zoekwoordcombinaties relevant zijn voor jouw content en pas deze toe. Zoekwoorden met lage concurrentie en een hoog volume doen het altijd goed.

TIP 02: Vul alle webpagina-informatie 

De pagina-informatie aan de achterkant van de website (CMS-systeem) is essentieel om online gevonden te worden. Het aanbod aan websites en pagina’s is enorm, hierdoor worden alleen de beste pagina’s getoond in het zoekresultatenoverzicht. Zorg dat iedereen die content maakt voor jullie website altijd alle aspecten invult. Investeren in SEO (zoekmachine-optimalisatie) loont als je de focus legt op kansrijke zoekwoorden. Gebrek aan kennis of tijd? Neem dan zeker even contact op met de experts van Vindkracht13.

TIP 03: schrijf een unieke tekst van minimaal 200 woorden 

“Mand.”

Volgens Google past er in een kort verhaal niet voldoende context om deze begrijpelijk te maken voor lezers. Daarom heeft de zoekmachinespecialist richtlijnen opgesteld voor de perfecte lengte van een tekst. Momenteel is dit minimaal 200 woorden.

Binnen Vindkracht13 hebben we een online calculator gemaakt die exact uitrekent hoeveel worden een tekst bevat. Gebruik deze online tekst calculator gratis via onderstaande link.

TIP 04: Gebruik H1, H2, en H3 tags.

Mocht je gebruik maken van WordPress of een ander CMS-systeem, voorzie alle titels dan van een tekstlabel. Zo’n tekstlabel wordt ook wel een TAG genoemd. Hierdoor weet Google welke teksten belangrijke titels (H1) zijn, ondertitels (H2) en alineatitels (H3). Doe je dit niet, dan is het voor Google een stuk moeilijker om de tekst te doorgronden. Het resultaat? De tekst wordt minder goed geïndexeerd in Google waardoor je minder goed vindbaar bent. Zorg er daarom voor dat iedere tekst minimaal één H1 tekst bevat, minimaal twee H2 titels en drie H3 titels.

TIP 05: Voeg minstens 1 afbeelding toe.

Google kijkt naar meer dan alleen de tekst op een website. Afbeeldingen helpen namelijk ook om een tekst beter te begrijpen. Belangrijk dus voor al jouw potentiële klanten! Voor de afbeeldingen gelden dezelfde regels als voor een tekst: gebruik eigen fotografie óf maak gebruik van unieke visualisaties. Mocht je hier geen tijd of verstand van hebben dan kijken wij graag een keer met je mee. Wij hebben een prachtig aanbod waarbij je een jaar lang unieke afbeeldingen ontvangt, allemaal voorzien van jouw bedrijfslogo.

TIP 06: Voeg video’s toe aan je website

Steeds meer mensen bekijken liever een video dan dat ze een tekst lezen. Zorg daarom voor videocontent op jouw website die matcht met de tekstuele content. Mocht je nog geen videobeeld beschikbaar hebben dan is een logo- of uitleganimatie een goed alternatief. Tip: wil je de laadtijd beperken? Upload de video dan op Youtube en embed deze in je website! Een ander leuk idee is het weggeven van een video in de vorm van een VIDEOKADO. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap: je verrast nde klant met een leuke video en jullie hebben tegelijkertijd mooie referentievideo!

TIP 07: verwijs vanaf andere sites & platformen

Google kijkt niet alleen naar websites. Google neemt in de indexering ook andere platformen mee. Denk aan Youtube, LinkedIn, Wikipedia, Bol.com, Marktplaats, Google Maps en ga zo nog maar even door.

Zorg er daarom voor dat jullie website ook vermeldingen heeft op enkele van deze platformen. Idealiter zijn er ook andere websites die een verwijzing maken naar jullie website. Deze vorm van SEO heet linkbuilding en werkt als een trein!

TIP 08: Zorg voor een mobielvriendelijke site

Consumenten en klanten gebruiken steeds vaker hun mobiel om even iets op te zoeken. Bekijk in Google Analytics hoe groot deze groep exact is en of zij mogelijk andere pagina’s bezoeken dan desktopbezoekers. Optimaliseer populaire pagina’s als eerste en bepaal de prioriteit op basis van de statistieken in Google Analytics. 

Nog geen Google Analytics? Neem dan even contact op met een van onze experts. Google Analytics is namelijk gratis te gebruiken en geeft je inzicht in het gedrag van bezoekers op de website.

TIP 09: Actualiseer je website elke maand!

Google kijkt ook naar actualiteit van content. Maandelijks nieuwe content creëren is daarom verstandig wanneer je de vindbaarheid wilt verbeteren. Wij hanteren voor de meeste klanten een update-ratio van ongeveer vier weken. Zo updaten wij elke website minimaal 13 keer per jaar en geven wij klanten de kracht om goed vindbaar te zijn. Denk aan nieuwsberichten, het aanpassen van het team, updates rondom dienstverlening, hoogtepunten en ander nieuws.

Heb je een statische website (een website die niet wordt geüpdatet)? Dan is de kans nihil dat je onbetaald vindbaar bent of ooit gaat worden.

TIP 10: Koppel je google producten

Google is méér dan alleen een zoekmachine. Denk aan Google Maps, Google Docs, Google Shopping, Google Mijn Bedrijf, Google Analytics en nog veel meer!

Je kan al deze producten van Google op een slimme manier koppelen zodat ze met elkaar worden verbonden. Zo heb je niet alleen meer overzicht, het draagt ook daadwerkelijk bij aan je online zichtbaarheid en vindbaarheid!

TIP 11: Gebruik UTM-links

Door UTM-tracking toe te voegen aan links die je extern deelt kan je via Google Analytics en Google Datastudio achterhalen waar het verkeer op de website vandaan komt. Indien je ook specifieke landingspagina’s toepast in combinatie met een product- of dienstenaanbod, ben je met de juiste scripts zelf in staat om de omzet te achterhalen.

Mocht je nog meer willen weten over UTM-tracking, download dan de Infographic van Vindkracht13 of ga direct aan de slag met de Vindkracht13 UTM Builder.

TIP 12: Verbeter je laadtijd

De laadtijd van een website kan effectief worden gereduceerd door code te optimaliseren. Is het niet mogelijk om de laadtijd van jouw website te reduceren? Zorg dan je een tool zoals Lazy Loader toepast. Deze tool vermaakt websitebezoekers terwijl de pagina aan het laden is. Tools zoals SE RANKING, SEO FROG helpen je om afbeeldingen die te groot zijn voor de website op te sporen zodat je deze kan verkleinen. Maar ook binnen WordPress heb je handige tools. Zo geeft YOAST SEO per pagina aan wat je kan optimaliseren om o.a. de paginalaadtijd te verminderen.

TIP 13: Werk samen (met vindkracht13 😉

De laatste tip is een inkoppertje: werk samen met ervaren partners die jullie vertrouwen en bereid zijn om hun kennis te delen.

Niemand, waaronder wij, kan garanderen dat bovenaan in Google komen altijd lukt. Maar we leren je graag alle kneepjes van het vak met onze Marketing Mentor.

Jullie hebben ook de mogelijkheid om onze kenniskaart effectief toe te passen: in 13 sessies nemen we jullie mee in de mogelijkheden en passen deze direct toe in de praktijk!